Rehabilitacja Metodą McKenziego

Bóle kręgosłupa, to jedne z najpopularniejszych i najbardziej dokuczliwych dolegliwości naszych czasów. Czym jest Metoda McKenziego, na czym polega i w jakich schorzeniach kręgosłupa pomaga?

Niestety większość metod rehabilitacji ma na celu jedynie zapobieganie dolegliwościom bólowym. Metoda McKenziego jest pod tym względem wyjątkowa, bowiem jej zadaniem jest likwidacja przyczyn powodujących ból. To zespół ćwiczeń wykonywany pod nadzorem terapeuty, dzięki którym pacjent może doznać natychmiastowej ulgi.

McKenzie wyróżnił 3 zespoły kliniczne, do których zastosował swoją metodę. Zespół posturalny, wynikający z nieprawidłowej postawy, powodujący w efekcie nadwyrężenie tkanek.

Zespół dysfunkcyjny, w którym tkanki uległy uszkodzeniu spowodowanemu bliznami, czy zrostami pooperacyjnymi. A także zespół strukturalny, w którym doszło do zmian w strukturze dysku międzykręgowego.

Leczenie dyskopatii, czy rwy kulszowej metodą McKenziego sprawia, że za pomocą odpowiednich ruchów, pacjent jest w stanie powrócić do dawnej sprawności. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom, wysunięty dysk może się cofnąć na swoje miejsce.

Przeprost kręgosłupa

Metoda McKenziego, podobnie jak każda inna metoda leczenia opiera się przede wszystkim na odpowiedniej, rzetelnej diagnozie. Zalecane ćwiczenia bowiem polegają w dużej mierze na wykonywaniu przeprostu kręgosłupa. Według najprostszej zasady więc, powinny pomóc tym, których dolegliwości bólowe ustępują podczas chodzenia, a nasilają się w pozycji siedzącej. Wzmacnianie mięśni przykręgosłupowych zapobiega ewentualnym nawrotom problemu w przyszłości.

Poza ćwiczeniami, niezwykle istotnymi powinno być zwrócenie uwagi na prawidłową postawę ciała w życiu codziennym. Podnoszenie się z łóżka, ubieranie, dźwiganie cięższych przedmiotów, mycie głowy, czy nawet zakładanie skarpetek. Wszystkie te czynności często wykonujemy w sposób niepotrzebnie obciążający nasz kręgosłup.

Metoda McKenziego staje się coraz bardziej popularna, co jest zasługą jej skuteczności. Pamiętać jednak należy, że bóle kręgosłupa to bardzo indywidualna sprawa i bezwzględnie każda terapia powinna być dyktowana przez ortopedę, bądź fizjoterapeutę.

Rehabilitacja RST